Zofia Oslislo-Piekarska
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- projektantka, współautorka theinsectsproject.eu, zajmuje się śląskim dizajnem i tożsamością regionu
- doktor habilitowany
- profesor uczelni
- projektantka, współautorka theinsectsproject.eu, zajmuje się śląskim dizajnem i tożsamością regionu
Zofia Oslislo-Piekarska jest absolwentką Projektowania Graficznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (dyplom w Pracowni Typografii, 2009), Kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Śląskiego (2009) oraz MA Communication Design, Typeface Design Pathway (MATD) na Uniwersytecie w Reading w Wielkiej Brytanii (2024). Od 2009 roku pracuje w Katedrze Projektowania Graficznego swojej macierzystej uczelni, prowadząc zajęcia w Pracowni Typografii. Specjalizuje się w projektowaniu książek, krojów pisma oraz wizualizacji danych. W swojej pracy badawczej podejmuje wątki lokalne. Książka „Nowi Ślązacy. Miasto, dizajn, tożsamość” jest efektem eksploracji lokalnego dziedzictwa projektowego. Pasjonuje się architekturą modernistyczną i działa na rzecz jej popularyzacji, będąc współautorką albumu i spacerownika. W typograficznych projektach badawczych koncentruje się na specyfice języka polskiego, realizując projekty takie jak „The Insects Project: Problems of Diacritic Design for Central European Languages” oraz „Exploring Inclusive Approaches to Handwriting Instruction: A Case of the Polish Language”. Oprócz pracy na macierzystej uczelni i działalności projektowej prowadzi warsztaty oraz angażuje się w interdyscyplinarne projekty badawcze.
- 
						
							Zofia Oslislo-Piekarska – projekty![Ortelius – projekt szeryfowego kroju pisma]() Ortelius – projekt szeryfowego kroju pismaCyfrowy revival kroju pisma Ascendonica Romaine wyciętego przez Roberta Granjona w XVI wieku zrealizowany w ramach studiów podyplomowych Expert Class Type Design 2022–2023 w Instytucie Typografii przy Muzeum Plantin-Moretus w Antwerpii pod kierunkiem dra Franka E. Bloklanda. Ortelius – projekt szeryfowego kroju pismaCyfrowy revival kroju pisma Ascendonica Romaine wyciętego przez Roberta Granjona w XVI wieku zrealizowany w ramach studiów podyplomowych Expert Class Type Design 2022–2023 w Instytucie Typografii przy Muzeum Plantin-Moretus w Antwerpii pod kierunkiem dra Franka E. Bloklanda.![Ortelius – projekt szeryfowego kroju pisma]() Ortelius – projekt szeryfowego kroju pismaCyfrowy revival kroju pisma Ascendonica Romaine wyciętego przez Roberta Granjona w XVI wieku zrealizowany w ramach studiów podyplomowych Expert Class Type Design 2022–2023 w Instytucie Typografii przy Muzeum Plantin-Moretus w Antwerpii pod kierunkiem dra Franka E. Bloklanda. Ortelius – projekt szeryfowego kroju pismaCyfrowy revival kroju pisma Ascendonica Romaine wyciętego przez Roberta Granjona w XVI wieku zrealizowany w ramach studiów podyplomowych Expert Class Type Design 2022–2023 w Instytucie Typografii przy Muzeum Plantin-Moretus w Antwerpii pod kierunkiem dra Franka E. Bloklanda.![The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European Languages]() The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European LanguagesMiędzynarodowy projekt: THE INSECTS PROJECT. Problems of Diacritic Design for The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European LanguagesMiędzynarodowy projekt: THE INSECTS PROJECT. Problems of Diacritic Design for
 Central European Languages
 kierowniczki projektu: Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska
 finansowanie: badania statutowe ASP w Katowicach
 5‑osobowy zespół badawczy: Palo Bálik (SK), Filip Blažek (CZ), Robert Kravjanszki
 (HU), Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska (PL)
 strona projektu: http://theinsectsproject.eu/
 
 proj. publikacji Agnieszka Małecka-Kwiatkowska![Wystawa: Apetyt na Radykalną zmianę. Katowice 1865–2015]() Wystawa: Apetyt na Radykalną zmianę. Katowice 1865–2015Apetyt na radykalną zmianę – Katowice 1865–2015 | Appetite for Radical Change – Wystawa: Apetyt na Radykalną zmianę. Katowice 1865–2015Apetyt na radykalną zmianę – Katowice 1865–2015 | Appetite for Radical Change –
 Katowice 1865–2015, projekt identyfikacji wizualnej, przestrzeni ekspozycyjnej
 oraz infografik wystawy prezentowanej w Galerii Miasta Ogrodów prowadzonej
 przez Instytucję Kultury Katowice – Miasto Ogrodów (Galeria: ul. Stanisława 4,
 Katowice) w okresie 19.03–8.05.2015 r., autorzy: Zofia Oslislo‑Piekarska, Paulina
 Urbańska, Waldemar Węgrzyn Jr., Jan Dybała (część multimedialna), współpraca
 Sebastian Sikora, studio NAND (kodowanie map).![Wystawa: Apetyt na Radykalną zmianę. Katowice 1865–2015]() Wystawa: Apetyt na Radykalną zmianę. Katowice 1865–2015Apetyt na radykalną zmianę – Katowice 1865–2015 | Appetite for Radical Change – Wystawa: Apetyt na Radykalną zmianę. Katowice 1865–2015Apetyt na radykalną zmianę – Katowice 1865–2015 | Appetite for Radical Change –
 Katowice 1865–2015, projekt identyfikacji wizualnej, przestrzeni ekspozycyjnej
 oraz infografik wystawy prezentowanej w Galerii Miasta Ogrodów prowadzonej
 przez Instytucję Kultury Katowice – Miasto Ogrodów (Galeria: ul. Stanisława 4,
 Katowice) w okresie 19.03–8.05.2015 r., autorzy: Zofia Oslislo‑Piekarska, Paulina
 Urbańska, Waldemar Węgrzyn Jr., Jan Dybała (część multimedialna), współpraca
 Sebastian Sikora, studio NAND (kodowanie map).![Tychy – Geometria Przestrzeni album fotograficzny Radosława Kaźmierczaka]() Tychy – Geometria Przestrzeni album fotograficzny Radosława Kaźmierczakarealizacja dla Urzędu Miejskiego w Tychach Tychy – Geometria Przestrzeni album fotograficzny Radosława Kaźmierczakarealizacja dla Urzędu Miejskiego w Tychach![Tychy – Geometria Przestrzeni album fotograficzny Radosława Kaźmierczaka]() Tychy – Geometria Przestrzeni album fotograficzny Radosława Kaźmierczakarealizacja dla Urzędu Miejskiego w Tychach Tychy – Geometria Przestrzeni album fotograficzny Radosława Kaźmierczakarealizacja dla Urzędu Miejskiego w Tychach![Klasyczne Dzieła Sztuki Nowych Mediów]() Klasyczne Dzieła Sztuki Nowych Mediówproj. Paulina Urbańska, Zofia Oslislo-Piekarska dla Medialabu Katowice Klasyczne Dzieła Sztuki Nowych Mediówproj. Paulina Urbańska, Zofia Oslislo-Piekarska dla Medialabu Katowice![Data Driven Methods for City Research and Exploration]() Data Driven Methods for City Research and Explorationproj. Paulina Urbańska, Zofia Oslislo-Piekarska dla Medialabu Katowice Data Driven Methods for City Research and Explorationproj. Paulina Urbańska, Zofia Oslislo-Piekarska dla Medialabu Katowice![Data Driven Methods for City Research and Exploration]() Data Driven Methods for City Research and Explorationproj. Paulina Urbańska, Zofia Oslislo-Piekarska dla Medialabu Katowice Data Driven Methods for City Research and Explorationproj. Paulina Urbańska, Zofia Oslislo-Piekarska dla Medialabu Katowice![Nowi Ślązacy – miasto, dizajn, tożsamość]() Nowi Ślązacy – miasto, dizajn, tożsamośćPraca doktorska – „Nowi Ślązacy. Miasto, dizajn, tożsamość” jest próbą zbadania zjawiska dizajnu semantycznego inspirowanego kulturą i dziedzictwem regionu, które w ostatnich latach ma istotny wpływ na kształtowanie lokalnej tożsamości. Przedmiotem rozważań jest miasto, jako ośrodek kulturotwórczy i miejsce wykluwania się nowych idei. Jest ono także obszarem działalności aktywistów, którzy starają się zmienić negatywny stereotyp Śląska, jako regionu silnie uprzemysłowionego o zdegradowanym środowisku naturalnym. Ta grupa to Nowi Ślązacy, którzy są liderami zmieniającymi region poprzez dizajn oraz ambasadorami dialogu pomiędzy mieszkańcami o zróżnicowanej kulturze i tożsamości. To osoby, które świadomie zdecydowały się zamieszkać i pracować w województwie śląskim. Są wśród nich między innymi aktywiści, artyści, architekci, etnografowie, historycy sztuki, kulturoznawcy, muzycy oraz projektanci. Choć tak naprawdę formalne wykształcenie nie odgrywa tu większej roli, liczy się przede wszystkim zaangażowanie. Łączy ich odpowiedzialność za miejsce, w którym żyją, a dbałość o nie wyraża się w działaniu. Nowi Ślązacy – miasto, dizajn, tożsamośćPraca doktorska – „Nowi Ślązacy. Miasto, dizajn, tożsamość” jest próbą zbadania zjawiska dizajnu semantycznego inspirowanego kulturą i dziedzictwem regionu, które w ostatnich latach ma istotny wpływ na kształtowanie lokalnej tożsamości. Przedmiotem rozważań jest miasto, jako ośrodek kulturotwórczy i miejsce wykluwania się nowych idei. Jest ono także obszarem działalności aktywistów, którzy starają się zmienić negatywny stereotyp Śląska, jako regionu silnie uprzemysłowionego o zdegradowanym środowisku naturalnym. Ta grupa to Nowi Ślązacy, którzy są liderami zmieniającymi region poprzez dizajn oraz ambasadorami dialogu pomiędzy mieszkańcami o zróżnicowanej kulturze i tożsamości. To osoby, które świadomie zdecydowały się zamieszkać i pracować w województwie śląskim. Są wśród nich między innymi aktywiści, artyści, architekci, etnografowie, historycy sztuki, kulturoznawcy, muzycy oraz projektanci. Choć tak naprawdę formalne wykształcenie nie odgrywa tu większej roli, liczy się przede wszystkim zaangażowanie. Łączy ich odpowiedzialność za miejsce, w którym żyją, a dbałość o nie wyraża się w działaniu.
 
 Promotor: dr hab. Tomasz Bierkowski, ASP Katowice
 Recenzenci: prof. Janusz Górski, ASP Gdańsk, prof. Krzysztof Kochnowicz, UA Poznań![Śląskie. – album promocyjny z infografikami]() Śląskie. – album promocyjny z infografikamirealizacja dla Urzędu Marszałkowskiego województwa śląskiego Śląskie. – album promocyjny z infografikamirealizacja dla Urzędu Marszałkowskiego województwa śląskiego![Śląskie. – album promocyjny z infografikami]() Śląskie. – album promocyjny z infografikamirealizacja dla Urzędu Marszałkowskiego województwa śląskiego Śląskie. – album promocyjny z infografikamirealizacja dla Urzędu Marszałkowskiego województwa śląskiego![Ikony architektury w województwie śląskim w XX i XXI w.]() Ikony architektury w województwie śląskim w XX i XXI w.realizacja dla Muzeum Śląskiego w Katowicachnieznany dworzec – Arkadiusz Gola, Joanna HellanderSlajd z Ikony architektury w województwie śląskim w XX i XXI w.realizacja dla Muzeum Śląskiego w Katowicachnieznany dworzec – Arkadiusz Gola, Joanna HellanderSlajd z
- 
						
							Nagrody→ 2013 „Certificate of Typographic Excellence” w 59. konkursie TDC (Type Directors 
 Club) w kategorii Communication Design za „Fajrant”, publikację naukową i katalog
 dokumentujący warsztaty Ala ma pióro.→ 2013 Nagrodę w 53. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek – 
 Najpiękniejsze Książki Roku 2012 w kategorii Podręczniki za „Fajrant”→ Wyróżnienie w 53. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek – 
 Najpiękniejsze Książki Roku 2012 w kategorii Albumy za „Czyste niebo cały
 dzień – Marian Oslislo”→ 2014 Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego dla Młodych Twórców → 2016 Śląska Rzecz 2015 w kategorii grafika użytkowa za „Apetyt na radykalną zmianę. 
 Katowice 1865–2015 | Appetite for Radical Change. Katowice 1865–2015”→ 2017 Nagroda specjalna Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej w konkursie 
 Śląska Rzecz 2016 za projekt „The Insects Project. Problems of Diacritics Design
 for Central European Languages”→ 2021 Wyróżnienie w 61. Konkursie „Najpiękniejsze Książki Roku 2020” organizowanym 
 przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek oraz nominacja do nagrody Śląska
 Rzecz 2020 za „Kierunek Gruba / Chemin des Mines”→ 2022 Wyróżnienie Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU) w konkursie 
 Śląska Rzecz 2021 za System Informacji Miejskiej dla Katowic, tablice numeryczne
 i ulicowe→ 2023 Śląska Rzecz 2022 w kategorii grafika użytkowa za projekt albumu „Tychy – Geometria przestrzeni” 
- 
						
							Wystawy2009 
 → sierpień–wrzesień 2009, Zalążki książki, Galeria Fundacji Sztuki Nowej Znaczy się,
 Kraków2010 
 → styczeń–luty 2010, wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Biennale Studenckiej
 Grafiki Projektowej AGRAFA, Rondo Sztuki Katowice
 → 2010 Udział w wystawie Najlepsze projekty dyplomowe 2+3D, edycja 2008/2009:
 → 30 stycznia–15 marca, Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości, ul. Zamkowa 3
 a,b,c, Cieszyn; 22 marca–14 kwietnia, Fabryka Trzciny, ul. Otwocka 14, Warszawa;
 20 kwietnia–20 maja, ASP – Wydział Form Przemysłowych, ul. Smoleńsk 9, Kraków;
 27–30 maja, Arena Design, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań; 14–
 30 października, Międzynarodowy Festiwal Łódź Design, Łódź
 → październik–listopad 2010 Dialogue with a digital shadow 5, Works 2000–2010; Wystawa
 prac studentów i pedagogów Pracowni grafiki cyfrowej oraz Intermediów
 i technik cyfrowych, Uniwersytet w Ostrawie2011 
 → Śląska Rzecz 2010, 6. edycja konkursu. Projekt nominowany do wystawy:
 Wniosek Katowic w konkursie o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016,
 3 czerwca–31 lipca 2011 r. Zamek Cieszyn; 02–25 września 2011, Muzeum Śląskie
 Katowice
 → Dialog z cyfrowym cieniem 6, Galeria Aula, UA Poznań, listopad 20112012 
 → Lapikon, wystawa powarsztatowa projektów krojów pism powstałych podczas:
 Ala ma font(a) – projektowanie krojów pism przeznaczonych do publikacji dla dzieci.
 Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 11.01–3.02.2012.2013 
 → Fajrant. Ala ma pióro – wystawa powarsztatowa,
 14.12.2012–30.01.2013 hol Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach ul Koszarowa
 19. 10.04–11.05.2013. MOTA ITALIC GALLERY w Berlinie.
 Fajrant w KATO, 15.10–15.11.2013, KATO Bar ul. Mariacka 13, Katowice.
 → Wystawa pokonkursowa Śląska Rzecz 2012:
 Zamek Cieszyn 14.06–28.07.2013,
 Muzeum Śląskie w Katowicach (2.08‑1.09.13)→ Wystawa pokonkursowa Type Directors Club 59.: 
 Cooper Union Gallery, Nowy Jork, USA, 17.07–9.08.2013;
 TypeCon, Portland, USA, 21–24.08.2013;
 → Wystawa The Design Department at The Academy of Fine Arts in Katowice, Poland,
 3.09–16.10.2013 Jack Olson Gallery, School of Art, Northern Illinois University
 → 2013, Klub Pastel, 25 lat działalności, Muzeum Miejskie w Zabrzu, Galeria Cafe Silesia,
 24.09.2013–3.11.2013
 → MiastoLab – nowe idee dla miasta, Galeria Miasta Ogrodów, Katowice,
 14–18.11.20132014 
 → Przylot | Odlot | Przylot, Odlotowa Galeria, Lotnisko Pyrzowice
 → Typopolo, 29.04 – 29.06.2014, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
 2014, Wystawa pokonkursowa Śląska Rzecz 2013: Zamek Cieszyn
 13.06–27.07.2014
 → Topografia / Typografia, Małopolski Ogród Sztuk, Kraków, 26 października do
 30 listopada 20142016 
 → Wystawa pokonkursowa „Śląska Rzecz 2015” | wystawa zbiorowa
 Zamek Cieszyn, 15.06–31.07.2016
 Muzeum Śląskie w Katowicach, 6.08–18.09.2016
 → Places of Origin: Polish Graphic Design in Context | wystawa zbiorowa
 Design March, Grandagarður 16, Reykjavik, Islandia, 10–13.03.20162017 
 → Wystawa pokonkursowa „Śląska Rzecz 2016” / wystawa zbiorowa
 wystawa pokonkursowa w Zamku Cieszyn: 21 czerwca–30 lipca 2017
 wystawa pokonkursowa w Dobrotece w Dobrodzieniu: 16 sierpnia–15 października
 2017; wystawa pokonkursowa w Międzynarodowym Centrum Kongresowym
 w Katowicach (podczas VII Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw):
 18–20 października 2017
 dzieło: The Insects Project, Problems of Diacritic Design for Central European
 Languages2018 
 → 3×K – projektowanie komunikacji wizualnej Kraków – Katowice – Koszyce;
 dzieła: The Insects Project, Problems of Diacritic Design for Central European Languages,
 książki: Lapikon, Fajrant; ASP w Krakowie, 14.02.2018 ASP w Katowicach,
 19.03.2018 Politechnika w Košiciach, 12.10.20182020 
 → Wystawa pokonkursowa Śląska Rzecz 2019 – Twórcy lepszej codzienności
 18.09–29.11.2020 Zamek Cieszyn
 dzieło: Tychy, sacrum w mieście socjalistycznym, wyd. Muzeum Miejskie
 w Tychach2021 
 → Wystawa pokonkursowa śląska rzecz 2020 – Mądry wybór, dobry dizajn
 9.07–12.09.2021 Zamek Cieszyn
 dzieło: Kierunek Gruba, wyd. ASP Katowice2022 
 → Wystawa pokonkursowa śląska rzecz 2021
 3.06‑17.07.2022; Zamek Cieszyn
 dzieła: System Informacji Miejskiej dla Katowic
 Księżniczki i dziewczyny, wyd. Muzeum Miejskie w Tychach2023 
 → Wystawa pokonkursowa śląska rzecz 2022
 22.06–20.10.2023; Zamek Cieszyn
 10.11.2023–15.02.2024 Dobroteka, Dobrodzień
 dzieła: Tychy – Geometria przestrzeni, album Radosława Kaźmierczaka;
 Polskie wydanie „Malarstwo fotografia film” Lászla Moholya‑Nagya2024 
 → Wystawa In Plantin’s footsteps 2024, 2.07–25.08.2024, Museum Plantin-Moretus w Antwerpii, Belgia
- 
						
							Prace w zbiorach
- 
						
							RealizacjePROJEKTY BADAWCZE: 
 2012–2013
 Opracowanie koncepcji prezentacji rozwoju trendów wzornictwa na obszarze
 Województwa Śląskiego po roku 1900
 kierowniczka projektu: dr hab. Irma Kozina, członkini: Zofia Oslislo‑Piekarska
 Projekt realizowany na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego województwa śląskiego,
 projekt Design Silesia.2013–2016 
 Międzynarodowy projekt: THE INSECTS PROJECT. Problems of Diacritic Design for
 Central European Languages
 kierowniczki projektu: Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska
 finansowanie: badania statutowe ASP w Katowicach
 5‑osobowy zespół badawczy: Palo Bálik (SK), Filip Blažek (CZ), Robert Kravjanszki
 (HU), Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska (PL)
 strona projektu: http://theinsectsproject.eu/2015–2017 
 Muzeum Warszawy, „Dane warszawskie”, wystawa stała
 kuratorzy: Paweł Jaworski, Zofia Oslislo‑Piekarska, Grzegorz Piątek, Karol Piekarski,
 Klementyna Świeżewska
 projekt graficzny: Ania Światłowska
 strona projektu: https://muzeumwarszawy.pl/wystawa/dane‑warszawskie/2016–2017 
 Międzynarodowy projekt interdyscyplinarny: Miejsca postindustrialne jako przedmiot
 badań transdyscyplinarnych. Od dizajnu do zakorzenienia, Projekt Narodowego
 Programu Rozwoju Humanistyki „Rozwój” 2.b, Kierownik: Aleksandra Kunce, umowa
 0099/NPRH4/H2b/83/2016
 17‑osobowy zespół badawczy: Aleksandra Kunce (kierownik), Magdalena Abraham‑
 ‑Diefenbach, Michał Derda‑Nowakowski, Andrzej Gwóźdź, Dariusz Kulas, Anna Machwic,
 Miłosz Markiewicz, Tadeusz Miczka, Zofia Oslislo‑Piekarska, Karol Piekarski,
 Maria Popczyk, Andrzej Sarnacki, Milota Sidorova, Jadwiga Zimpel, Olga Topol, Paweł
 Paszek i wykonawca pomocniczy – Alina Mitek‑Dziemba
 strona projektu: https://www.postindustrialplace.us.edu.pl/wordpress/2020–2021 
 Sztuka i Dizajn na Górnym Śląsku 1989–2020
 monografia pod red. prof. dr hab. Irmy Koziny i prof. dra hab. Mariana Oslislo,
 tekst opracowany do tomu: Fantazja i solidność. Typografia i projektowanie edytorskie
 na Śląsku 1989–2022
- 
						
							Publikacje→ Zofia Oslislo, Szlak Architektury Modernistycznej w Katowicach – historia pamięci 
 miasta; „ARCHIVOLTA” 4/2009, str. 92–98.→ Zofia Oslislo, Sytuacja kina w muzeum (na przykładzie multimedialnego projektu 
 Cykl Cremaster Matthew Barneya), [w:] Pogranicza audiowizualności. Parateksty
 kina, telewizji i nowych mediów pod red. Andrzeja Gwoździa, Wydawnictwo Naukowe
 UNIVERSITAS, Kraków 2010, ISBN 97883‑242‑1252‑1, str. 491–511.→ Katowicka Moderna 1927–1939 | Katowice Modernist Architecture 1927–1939, 
 pod red. Zofii Oslislo‑Piekarska, Wydawnictwo M‑Studio, Katowice 2012,
 ISBN 978‑83‑62023‑96‑7, 172 str.→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Katowicka Moderna to dobry dizajn, „Czasypismo”, 
 o historii Górnego Śląska nr 2 (4) / 2013, ISSN: 2299‑2812, wydawca Instytut
 Pamięci Narodowej, Katowice 2013→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Nowy Śląsk. Nowe Ślązaczki, „2+3d” ogólnopolski kwartalnik 
 projektowy, Numer 53 (IV/2014)→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Śląsk zaprojektowany. Jak Nowi Ślązacy budują współczesną tożsamość regionalną poprzez dizajn, „Anthropos?” Numer 23 / 2014 NARRACJE DLA GÓRNEGO ŚLĄSKA, cz. II. GÓRNY ŚLĄSK – ZAPIS, Katowice 2014, Nr ISSN: 1730‑9549, str. 68–75 → Zofia Oslislo‑Piekarska, Nowi Ślązacy. Miasto, dizajn, tożsamość, Wydawca: Akademia 
 Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice 2015, ISBN 978‑83‑61424‑73‑4 [praca
 doktorska]→ Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska, Polish diacritics: the history 
 and principles of design [w:] The Insects Project. Problems of Diacritic Design for
 Central European Languages, red. Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑
 ‑Piekarska, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice 2016,
 ISBN 978‑83‑61424‑87‑1, str. 62–91.→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Henryk Sakwerda (1942–2017). Pięknie pisał, Miesięcznik 
 Społeczno‑Kulturalny „Śląsk” nr 5 (258) Maj 2017→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Dizajn dla postindustrialnego świata. Przypadek śląski 
 [w:] PostindustriaLab. Praktykowanie miejsca postindustrialnego pod red. Aleksandry
 Kunce, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2018, str. 73–96, ISBN
 978‑83‑66107‑21‑2 (polska wersja)→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Design for the Post‑Industrial World. The Case of Silesia [w:] 
 PostindustriaLab. Practicing a Post‑Industrial Place pod red. Aleksandry Kunce, Wydawnictwo
 Naukowe Katedra, Gdańsk 2019, str. 65–90, ISBN 978‑83‑66107‑21‑2
 (angielska wersja)→ Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska, Projektowanie krojów 
 pisma | Type Design [w:] Dydaktyka typografii. Uczyć litery / uczyć literą | Didactics of
 typography: teaching the letter / teaching with the letter, pod red. Wojciecha Regulskiego,
 Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Kraków
 2019, ISBN 978‑83‑66054‑70‑7, str. 53–65.→ Zofia Oslislo‑Piekarska, Fantazja i solidność. Typografia i projektowanie edytorskie 
 na Śląsku 1989–2020 [w:] Sztuka i Dizajn na Górnym Śląsku 1989–2022, red. prof.
 dr hab. Irmy Koziny i prof. dr hab. Mariana Oslislo, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2023, ISBN: 978-83-8183-074-4, str. 385–410.→ Agnieszka Małecka‑Kwiatkowska, Zofia Oslislo‑Piekarska, Learning and researching through design [w:] Melting Metal. Developing Typecraft, Addition Projects, 2024 
- 
						
							Konferencje→ 2009 Wygłoszenie referatu (wraz z Karolem Piekarskim) pt. „Folkloryzacja designu” 
 na Międzynarodowym seminarium pt. „Reklama polska i słowacka”, Univerzita
 Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy, 2 kwietnia 2009.→ 2010 Prowadzenie warsztatu „Strony www” podczas konferencji tematycznej dla 
 przedsiębiorców „Rola dizajnu w kształtowaniu wizerunku firmy”, w ramach projektu
 „Innowacyjny dizajn lokomotywą śląskiej gospodarki. Sieć współpracy środowisk
 akademickich z biznesem”, ASP Katowice, 25 listopada 2010.→ 2010 Prowadzenie warsztatu „Webdesign dla humanistów” podczas konferencji 
 II Dni Nowych Mediów – „Oblicza cyborga”, ASP Katowice, 22–23 listopada 2010.→ 2012 Warsztaty „Typografia algorytmiczna”, prowadzenie wraz z Krzysztofem 
 Trzewiczkiem, Konferencja typograficzna „Typolub”, Lublin, sobota 17.11.2012,
 9:00–19:00, Izba Drukarstwa, ul. Żmigród 1→ 2012 Wykład o katowickiej modernie z okazji 90‑cie lecia Biblioteki Śląskiej, Dom 
 Oświatowy Biblioteki Śląskiej, 25.10.2012.→ 2014 Warsztat: Hierarchia informacji budowana za pomocą środków typograficznych. 
 5.05.2014, ASP w Gdańsku, dla studentów wzornictwa I i III roku→ 2014 Warsztat typograficzny dla dzieci: Literki, bohaterowie i bohaterki, klub 
 Pastel→ 2014 7.10 MOCAK, Kraków Czy dizajn może pomóc w budowaniu lokalnej 
 tożsamości?→ 2014 Wykład: Problemy Projektowania Diakrytyków Dla Języków Środkowoeuropejskich, 
 Zofia Oslislo-Piekarska, Agnieszka Małecka, Typolub, Lublin, 15.11.2014→ 2014 Wykład: 22.11 TEDx RawaRiver, Katowice: Re:design Śląska. Projektowanie 
 i tożsamość: https://www.youtube.com/watch?v=r-_-apqRyUc→ 2014 Wykład: 23.11 Targi Książki Katowice: Jak projektanci mogą pomóc w budowaniu 
 lokalnej tożsamości? Opowieść o powstaniu książki Nowi Ślązacy – miasto, dizajn,
 tożsamość→ 2014 6.12 Kolaż Kultur, Tarnowskie Góry, TCK: Dyskusja panelowa o renesansie śląskiego 
 designu (z udziałem Marty Frank i Marcina Babko oraz Ewy Kucharskiej,
 prowadzenie: Zofia Oslislo)→ 2014 Wykład: 9.12 KATO, Katowice: Czy dizajn może pomóc w budowaniu lokalnej 
 tożsamości i co mają z tym wspólnego Nowi Ślązacy→ 2015–2016 Warsztaty Kopublikacja, prowadzenie grupy layout, BWA Dizajn Wrocław, 
 efektem warsztatów było wydanie tomu Opowiadanie (3/2016) we współpracy
 z Międzynarodowym Festiwalem Opowiadania we Wrocławiu.→ 2016 ATypI Warszawa, Międzynarodowa Konferencja Typograficzna, wystąpienie 
 na konferencji, tytuł: Different stories, different needs, w tym pierwsza publiczna
 prezentacja projektu The Insects Project. Problems of diacritic design for central European
 languages: https://www.youtube.com/watch?v=qEih1YWZRro→ 2017 TYPOBerlin 2017 Wanderlust, wystąpienie na konferencji, tytuł: The Insects 
 Project. Problems of diacritic design for central European languages, 25.05.2017,
 Berlin→ 2017 Konferencja Węgiel – archetyp Górnego Śląska, Muzeum Górnictwa Węglowego 
 w Zabrzu, wystąpienie na konferencji, tytuł: Jak przekuć negatywny stereotyp
 w źródło inspiracji? Węgiel i kultura górnicza jako impuls śląskiego dizajnu.
 Październik 2017→ 2017 Warsztaty Kopublikacja 2, prowadzenie grupy layout, BWA Dizajn Wrocław. 
 Efektem warsztatów było wydanie tomu Opowiadanie (5/2017) we współpracy
 z Międzynarodowym Festiwalem Opowiadania we Wrocławiu.→ 2017 Wrocław TypeForum, wystąpienie na konferencji, tytuł: The Insects Project. 
 Problems of diacritic design for central European languages, 30.10.2017 r.
 Wrocław→ 2018 The Insects Swarm – kuratorka (wraz z Agnieszką Małecką‑Kwiatkowską) 
 międzynarodowej konferencji z warsztatami odbywającej się w Akademii Sztuk
 Pięknych w Katowicach w dniach 20–21.04.2018, będącej oficjalnym zakończeniem
 projektu badawczego The Insects Projects. Problems of Diacritic Design for
 Central European Languages. Wykład: Presentation of The Insects Project. Diacritic
 Design for Central European Languages, 20.04.2018→ 2021 udział w dyskusji podczas Międzynarodowej Konferencji „Od pojednania 
 do codzienności? 30 lat polsko‑niemieckiego sąsiedztwa” 24–25.06.2021 w Opolu,
 organizator Instytut Studiów Politycznych PAN, Panel: Między science i fiction. Nowe tendencje w nauce, literaturze i kulturze Górnego Śląska: dr Andrzej Kaluza
 (Niemiecki Instytut Spraw Polskich, Darmstadt), dr Magdalena Lemańczyk (Instytut
 Studiów Politycznych PAN, Warszawa), dr Zofia Oslislo‑Piekarska (Akademia
 Sztuk Pięknych, Katowice)→ 2023 Melting Metal, Developing Typecraft, wykład (Kelsey Elder, Jeremy Vinson, Zofia Oslislo-Piekarska), Muzeum Plantin Moretus, Antwerpia, Belgia, 16.09.2023 
 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					