W Pracowni Projektowania dla Tożsamości podejmowane są działania mające na celu uświadomienie studentom ich roli jako projektantów odpowiedzialnych za współuczestniczenie w procesie kształtowania tożsamości miejsca w ujęciu przestrzennym, kulturowym i społecznym.
Podejmowane zagadnienia są realizowane w trzech modułach programowych, uwzględniających wiedzę z obszarów: projektowania tożsamości wizualnej, projektowania wystaw, kształtowania otoczenia, projektowania doświadczeń oraz budowania narracji.
Pierwszy dotyczy budowania tożsamości marki i obejmuje analizę przedmiotu i jego kontekst, projekt znaku i logotypu, aplikację znaku w przestrzeni z możliwością transformacji kształtu znaku dla dwu i trójwymiarowych nośników identyfikacji, a także pełną dokumentację projektu.
Drugi dotyczy projektowania cyfrowych i przestrzennych nośników informacyjno-promocyjnych i koncentruje się wokół umiejętnego odczytywania wartości kulturowych oraz efektywnego i oryginalnego przekazywania treści.
Trzeci stanowi kontynuację wcześniej podjętych zagadnień z uwzględnieniem projektowania całościowych systemów tożsamości wizualnej i ich funkcjonowania w przestrzeni publicznej (miejskiej, wystawienniczej).
Celem kształcenia jest zwrócenie uwagi studentów na wartości tkwiące w rodzimej kulturze, poznawanie własnej tożsamości, zachęcenie do czerpania inspiracji z lokalnego dziedzictwa materialnego i niematerialnego. W programie nauczania podkreślane są także aspekty projektowania zrównoważonego: szacunek dla lokalnych społeczności i środowiska.
Program pracowni zakłada współpracę z podmiotami zewnętrznymi (samorządami, instytucjami, fundacjami, firmami), dając możliwość weryfikacji umiejętności projektowych w kontaktach z klientem i w konkretnych warunkach.
Student w pracowni rozwija umiejętności:
– pogłębionej analizy zagadnienia ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego i historycznego;
– odczytywania wartości budujących tożsamość pod względem formalnym, funkcjonalnym i semantycznym;
– formułowania wyzwania projektowego, zawierającego założenia i zakres projektowy;
– budowania narracji oraz doboru adekwatnych mediów i nośników identyfikacji;
– interpretacji wartości i treści abstrakcyjnych we własnych projektach za pomocą współczesnego języka wizualnego;
– kreatywnego rozwiązania zagadnienia projektowego (poszukiwanie alternatywnych, oryginalnych rozwiązań);
-
Kierownik
Anna Pohl
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni
- doktor habilitowany sztuki
- profesor uczelni
-
Pozostałe osoby w pracowni
Katarzyna Pełka-Bura
- dr sztuki
- adiunkt
- projektantka, edukatorka i badaczka
- dr sztuki
- adiunkt
- projektantka, edukatorka i badaczka
Martyna Piątek
- magister sztuki
- asystent
- magister sztuki
- asystent
-
Galeria prac – znaki, szyldy, nośniki przestrzenne
wizualizacja tożsamości marki / Patrycja Kędzierska / 2017
wizualizacja tożsamości marki / Tomasz Niemiec / 2014
wizualizacja tożsamości marki / Dagmara Szmal / 2018
wizualizacja tożsamości marki / Patrycja Magryś / 2018
wizualizacja tożsamości marki / Anna Barszcz/ 2019
wizualizacja tożsamości marki / Anna Barszcz/ 2019
wizualizacja tożsamości marki / Paula Smolka / 2021
wizualizacja tożsamości marki / Paulina Rusinek / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Elwira Schabikowska / 2022
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Elwira Schabikowska / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Oliwa Pałamarczuk / 2022
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Kinga Sobolewska / 2021
wizualizacja tożsamości marki / Kinga Sobolewska / 2021
wizualizacja tożsamości marki / Natalia Lach / 2021
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Natalia Lach / 2021
wizualizacja tożsamości marki / Kinga Zając / 2022
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Kinga Zając / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Kinga Zając / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Nikola Rajda / 2022
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Nikola Rajda / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Nikola Rajda / 2022
projekt przestrzennych nośników identyfikacji / Nikola Rajda / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Karolina Kubala / 2022
wizualizacja tożsamości marki / Olga Borowiec / 2022
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Olga Borowiec / 2022
znaki graficzne dla Fabryki Pełnej Życia, Małgorzata Fica, Julia Piwowarska, Katarzyna Pilarczyk, Marta Milej
interpretacja przestrzenna znaku graficznego / Marta Curyło / 2019
-
Galeria prac – prace studenckie 3 rok
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt tożsamości wizualnej Szlaku Zabytków Nieoczywistych, Małgorzata Fica, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, 2021
Projekt tożsamości wizualnej Szlaku Zabytków Nieoczywistych, Małgorzata Fica, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, 2021
Projekt tożsamości wizualnej Kwiaciarni Teatralnej, Natalia Lach, 2022
Projekt tożsamości wizualnej Kwiaciarni Teatralnej, Natalia Lach, 2022
Projekt tożsamości wizualnej festiwalu Blask Bajek, Natalia Lach, Michał Pasierb, 2022
Projekt tożsamości wizualnej festiwalu Blask Bajek, Natalia Lach, Michał Pasierb, 2022
Projekt tożsamości wizualnej festiwalu Blask Bajek, Natalia Dęga, Kinga Sobolewska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej Bielskiego Bazaru, Elwira Schabikowska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej Bielskiego Bazaru, Oliwia Pałamarczuk, 2022
Projekt elementów informacyjno-promocyjnych Szlaku Zabytków Nieoczywistych, autorzy: Marta Milej, Magdalena Giertuga, Szymon Łabuś, 2021
Identyfikacja wizualna akcji społecznej Gliwicka do usług, M. Curyło, K. Bączewska, 2020
Identyfikacja wizualna akcji społecznej Gliwicka do usług, M. Curyło, K. Bączewska, 2020
Identyfikacja wizualna akcji Szukaj Z Nami, M. Jajko, 2020
Wakacyjny pop-up, M. Curyło, 2019
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt przestrzennego elementu identyfikacji dla Fabryki Pełnej Życia, Marta Milej, Małgorzata Fica, Magdalena Giertuga, Weronika Karska, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, foto: Radosław Kaźmierczak
Projekt tożsamości wizualnej Szlaku Zabytków Nieoczywistych, Małgorzata Fica, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, 2021
Projekt tożsamości wizualnej Szlaku Zabytków Nieoczywistych, Małgorzata Fica, Katarzyna Pilarczyk, Julia Piwowarska, 2021Wakacyjny pop-up, M. Curyło, 2019Slajd z
-
Galeria prac – dyplomy licencjackie
Projekt systemu identyfikacji wizualnej miasta Darłowo / Hanna Sieńko / 2017
Projekt systemu identyfikacji wizualnej miasta Darłowo / Hanna Sieńko / 2017
Projekt systemu identyfikacji wizualnej miasta Darłowo / Hanna Sieńko / 2017
Projekt systemu identyfikacji wizualnej miasta Darłowo / Hanna Sieńko / 2017
Projekt systemu identyfikacji wizualnej miasta Darłowo / Hanna Sieńko / 2017
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej akcji aktywizującej seniorów, Natalia Wielgus, 2021
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej dla Porcelany Bogucice, Magdalena Giertuga, 2022
Projekt tożsamości wizualnej dla Porcelany Bogucice, Magdalena Giertuga, 2022
Projekt tożsamości wizualnej dla Porcelany Bogucice, Magdalena Giertuga, 2022
Projekt tożsamości wizualnej dla Porcelany Bogucice, Magdalena Giertuga, 2022
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt identyfikacji wizualnej marki promującej zdrowe nawyki żywieniowe / Patrycja Kędzierska / 2019
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022
Projekt tożsamości wizualnej kampanii promującej wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, Weronika Karska, 2022Projekt tożsamości wizualnej dla Porcelany Bogucice, Magdalena Giertuga, 2022Slajd z
-
Projekt Wełna
tytuł projektu: Wełna jako czynnik więziotwórczy i kulturotwórczy w kontekście pasterstwa.
cel projektu: Opracowanie koncepcji wystawy – opracowanie treści, narracji oraz aranżacji przestrzennej
studenci: wzornictwo (ASP Katowice), etnologia i antropologia kulturowa (UŚ)
prowadzący: dr hab. Anna Drożdż, dr Katarzyna Marcol (UŚ), dr Anna Pohl, Katarzyna Pełka-Bura (ASP Katowice)
data realizacji: marzec – czerwiec 2020