COVID-19 Komunikaty
Zmiany w organizacji pracy i kształcenia. Aktualizacja: 10 lutego 2022 r.
-
Aktualizacja 10 lutego: powrót do zajęć w trybie stacjonarnym
Szanowni Państwo,
po zakończeniu przerwy międzysemestralnej kształcenie w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach zostanie zorganizowane zgodnie z poniższym harmonogramem:
1) od 14 lutego do 20 lutego – kształcenie zdalne (dotyczy wszystkich zajęć),
2) od 21 lutego – powrót do zajęć w trybie stacjonarnym.Dostęp i korzystanie z infrastruktury uczelni od 14 lutego do 20 lutego odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach, tj. na podstawie uzyskanych uprzednio zgód.
Ze względu na dynamikę sytuacji pandemicznej, w razie jej zaostrzenia, powyższy harmonogram może ulec zmianie.
Niezmiennie życzę wszystkim Państwu żelaznej odporności i udanego wypoczynku.prof. Grzegorz Hańderek, rektor ASP w Katowicach
-
Aktualizacja 21 stycznia: zmiany w trybie kształcenia i pracy
Szanowni Państwo,
w związku z niepokojącymi doniesieniami o skokowym wzroście zachorowań na COVID-19 i prognozach dotyczących wariantu omikron, mając na uwadze bezpieczeństwo nas wszystkich, w najbliższych dniach kształcenie w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach odbywać się będzie następująco:
- zajęcia dydaktyczne w semestrze zimowym (do 30 stycznia) prowadzone będą
w dotychczasowej formie, tj. stacjonarnie (dotyczy zajęć praktycznych) i online (dot. zajęć teoretycznych, językowych i W-F); - zimowa sesja egzaminacyjna (zaliczenia, egzaminy i przeglądy egzaminacyjne) przeprowadzona zostanie w pełni zdalnie z wykorzystaniem platformy Google Workspace;
- w trakcie sesji zimowej (31 stycznia – 6 lutego) i przerwy międzysemestralnej
(7 lutego – 14 lutego) dostęp do infrastruktury Akademii będzie znacząco ograniczony;
w wyjątkowych sytuacjach zgody na skorzystanie z przestrzeni uczelni wydawane będą indywidualnie na wniosek studentów (o szczegółach poinformują dziekanaty); - od 24 stycznia do 14 lutego br. kontakty z administracją uczelni, w tym
z dziekanatami, powinny odbywać się drogą telefoniczną lub mailową; wydawanie dokumentów czy zaświadczeń odbywać się będzie po uprzednim umówieniu się
z pracownikiem danej jednostki organizacyjnej; - wydarzenia i imprezy kulturalne zaplanowane w terminie od 24 stycznia
do 14 lutego zostają zawieszone lub, jeśli to możliwe, przeprowadzone
w formie zdalnej z wykorzystaniem dostępnych platform.
Tryb kształcenia w semestrze letnim zostanie uregulowany osobnym komunikatem, który opublikujemy przed zakończeniem przerwy międzysemestralnej, tj. przed 14 lutego br.
Życzę wszystkim Państwu zdrowia i żelaznej odporności, a studentom powodzenia w nadchodzącej sesji egzaminacyjnej.
Niezmiennie przypominam o obowiązku zachowywania reżimu sanitarnego na terenie uczelni i przestrzegania obowiązujących reguł bezpieczeństwa.
Jednocześnie proszę o śledzenie informacji zamieszczanych na stronie www i na profilach społecznościowych Akademii.
Dbajmy o siebie!
Grzegorz Hańderek, rektor ASP w Katowicach
- zajęcia dydaktyczne w semestrze zimowym (do 30 stycznia) prowadzone będą
-
Aktualizacja: 5 stycznia – praca i nauka częściowo stacjonarnie
Szanowni Pedagodzy, Szanowne Pedagożki, Drodzy Studenci, Studentki i Osoby Studiujące,
od najbliższego poniedziałku (10 stycznia) częściowo wracamy do stacjonarnej pracy uczelni. Zajęcia praktyczne realizowane będą zgodnie z obowiązującymi planami. Przedmioty teoretyczne, konwersatoria, zajęcia językowe i W-F prowadzone będą w formie zdalnej. Szczegóły dotyczące możliwości skorzystania ze sprzętu komputerowego na terenie uczelni, a także wykaz sal dostępnych dla studentów chcących dołączyć do zdalnych zajęć w Akademii, przekażą dziekanaty.
Mamy nadzieję, że w niedługim czasie uda nam się powrócić na stałe do kształcenia stacjonarnego.
Oby 2022 rok zaskoczył nas normalnością!
Kolegium Rektorskie
-
Aktualizacja: 3 grdunia – zajęcia w formie zdalnej
Szanowni Pedagodzy, Szanowne Pedagożki, Drodzy Studenci, Studentki i Osoby Studiujące,
w związku z zaostrzającą się sytuacją pandemiczną, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo nas wszystkich podjęliśmy decyzję o zmianie trybu funkcjonowania uczelni – w tym organizacji zajęć dydaktycznych i dostępu do infrastruktury Akademii. Począwszy od 6 grudnia 2021 roku do 6 stycznia 2022 roku zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej za pośrednictwem platformy Google, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zajęć.
Korzystanie z infrastruktury uczelni możliwe będzie po uzyskaniu wcześniejszej zgody Rektora na wejście do pracowni. Chcąc zapewnić wszystkim Państwu – zarówno nauczycielom, jak i studentom realizację toku kształcenia na najwyższym poziomie, zachęcamy do indywidualnych konsultacji. Ta niełatwa dla nas decyzja podyktowana jest troską także o naszych bliskich, z którymi niebawem zasiądziemy przy wspólnym stole. Niezmiennie zachęcamy wszystkich Państwa do szczepień, bez których powrót do normalności wydaje się niemożliwy.
Dbajmy o siebie!
Kolegium Rektorskie
-
Aktualizacja: 16 listopada – przypomnienie o obowiązujących zasadach
Zgodnie z obowiązującym Zarządzeniem Rektora nr 42/2021 na terenie Uczelni obowiązuje nakaz noszenia maseczek, dezynfekcji rąk oraz utrzymywania dystansu społecznego.
Rozporządzenie dostępne na tej stronie internetowej.
-
Aktualizacja: 4 października – Wytyczne bezpiecznego funkcjonowania uczelni
W związku z powrotem, w roku akademickim 2021/2022, do realizacji kształcenia w siedzibach uczelni, Ministerstwo Edukacji i Nauki w porozumieniu z przedstawicielami środowiska akademickiego oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym opracowało wytyczne dotyczące bezpiecznego funkcjonowania uczelni i innych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w czasie epidemii.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Poniżej publikujemy także najnowsze zarządzenia Rektora ASP w Katowicach związane z pandemią koronawirusa.
pdfzarzadzenie_nr_42_2021_w_sprawie_okreslenia_zasad_zapewnienia_bezpieczenstwa_i_ochrony_zdrowia_pracownikow_studentow_doktorantow_asp_podczas_rezalizacji_zajec_dydaktyczny_w_zwiazku_z_trwajacym_stanem_epidemii
pdfzarzadzenie_nr_43_2021_w_sprawie_weryfikacji_osiagnietych_efektow_uczenia_sie_okreslonych_w_programie_studiow_w_akademii_sztuk_pieknych_w_katowicach
pdf20210930_wytyczne_bezpiecznego_funkcjonowania_uczelni_i_innych_podmiotow_w_okresie_epidemii_po_akceptacji_gis
-
Aktualiazacja: 1 marca – Udostępnianie pracowni, Wydział Artystyczny
Zgłoszenia e-mailowe dot. indywidualnej pracy studenta – ZGŁASZA STUDENT do koordynatora:
Pracownie w budynku na K19 – kierownik Katedry Grafiki dr hab. Marcin Białas, prof. ASP;
Pracownie w budynku na R50 – kierownik Katedry Malarstwa ad. dr Małgorzata Rozenau;
Pracownia komputerowa 210/211 w budynku na R50, w tym zdalne pulpity na obowiązkowe zajęcia – Prodziekan WA ad. dr Paweł Szeibel;
Studenci kierunku Arteterapia – koordynator kierunku Arteterapia prof. dr hab. Jolanta Jastrząb.
Zgody dla studentów dziennych, doktorantów wydawane są na bieżąco (szczegółowy harmonogram ustalany z koordynatorem, konieczna zgoda Rektora/Kanclerz) – udostępnienia: poniedziałek-piątek, 8.00-19.00.
Zgłoszenia e-mailowe dot. konsultacji prac/przeglądu dotychczasowych realizacji – spotkanie student/profesor – ZGŁASZA PEDAGOG do koordynatora:
Pracownie w budynku na K19 – kierownik Katedry Grafiki dr hab. Marcin Białas, prof. ASP;
Pracownie w budynku na R50 – kierownik Katedry Malarstwa ad. dr Małgorzata Rozenau;
Studenci kierunku Arteterapia – koordynator kierunku Arteterapia prof. dr hab. Jolanta Jastrząb.
Zgody dla studentów dziennych, doktorantów wydawane są na bieżąco (szczegółowy harmonogram wraz z listą studentów ustalany z koordynatorem, konieczna zgoda Rektora/Kanclerz) – udostępnienia: poniedziałek-piątek, 8.00-19.00.
Indywidualne zapotrzebowanie na skorzystanie z infrastruktury uczelni w imieniu studenta/studentów może zgłosić każdy pedagog, jeżeli taka zgoda nie wymaga konsultacji z koordynatorem (np. cześć pracowni Katedry Intermediów i Scenografii). Zgłoszenie e-mailowe wraz ze szczegółowym harmonogramem oraz listą studentów przesyłane bezpośrednio do Rektora/Kanclerz – udostępnienia: poniedziałek-piątek, 8.00-19.00
Wypożyczalnia sprzętu Katedry Intermediów i Scenografii:
Zgłoszenia e-mailowe do koordynatora:
kierownik Katedry Intermediów i Scenografii dr hab. Paweł Mendrek, prof. ASP
https://asp.katowice.pl/dla-studenta/studenci-praktyczne-informacje/wypozyczalnia-sprzetu-katedry-intermediow-i-scenografii
Udostępnianie infrastruktury na Wydziale Projektowym
Zgłoszenia e-mailowe do koordynatorów:
Studio filmowe – mgr inż. Krzysztof Zygalski;
Pracownia ceramiki – mgr Bogdan Kosak;
Sala komputerowa 212, R50 – mgr Michał Rodziński;
Studio fotograficzne – dr hab. Anna Sielska, prof. ASP;
Modelarnia – dr hab. Agata Chmielarz, prof. ASP.
-
Aktualizacja: 26 lutego – udostępnianie pracowni, Wydział Projektowy
Zajęcia nadal odbywają sie w formie zdalnej, jednak z niektórych pracowni można korzystać w trybie indywidualnym.
Harmonogram w załączonych plikach.
-
Aktualizacja: 15 lutego – zasady systemu szczepień dla nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia
Najważniejsze informacje
- Nauczyciel akademicki, który pracuje w więcej niż jednej uczelni lub współpracuje z więcej niż jedną uczelnią, może zgłosić się do zaszczepienia tylko w jednej uczelni. Rekomendujemy tę, która jest podstawowym miejscem pracy.
- Za zapisy odpowiedzialni są rektorzy uczelni, którzy powinni wybrać koordynatorów uczelnianych. Sposób prowadzenia zapisów należy do autonomicznej decyzji uczelni.
- Rektorzy będą wybierać miejsca szczepień, według listy punktów szczepień, która zostanie przekazana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
- Zakres danych niezbędnych do wypełnienia formularza będzie udostępniony uczelniom publicznym i niepublicznym jeszcze dziś, 12 lutego.
- W poniedziałek, 15 lutego br. OPI PIB udostępni uczelniom formularz. Dane wprowadzać będą upoważnione przez rektora osoby.
- Zestawienia uczelni będą przekazywane do NFZ, który następnie prześle je do punktów szczepień.
- Punkty szczepień będą się kontaktować z uczelniami w celu ustalenia terminu szczepień dla danych grup nauczycieli zbiorczo z całej uczelni.
Więcej informacji na stronie gov.pl
Informacje o procedurach wprowadzonych przez ASP w Katowicach w załączonym pliku pdf.
-
Szczepienia – informacje dla wykładowców
15 stycznia br. rozpoczęła się rejestracja na I etap szczepień przeciw COVID-19. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów nauczyciele oświatowi i akademiccy, a także inne osoby prowadzące zajęcia ze studentami i doktorantami na uczelniach mogą zostać zaszczepieni w ramach etapu I.
Chęć szczepienia można zgłosić na stronie #SzczepimySię przez formularz online.
Więcej informacji o szczepionkach na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Warto też zajrzeć tutaj: https://www.gov.pl/web/szczepimysie
-
Aktualizacja: 29 grudnia – Informacje o szczepieniach
Jak powstała szczepionka, czy każdy może ją przyjąć, gdzie się zgłosić?
Na stronie https://www.gov.pl/web/szczepimysie znajdziemy informacje na temat szczepień przeciwko COVID-19, w tym przydatne na temat samej szczepionki, zestaw pytań i odpowiedzi oraz ważne dane kontaktowe.
-
Aktualizacja: 6 listopada – kanclerz do pracowników i studentów
Informuję, że w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się Covid-19, w zgodzie z obowiązującymi wskazaniami PRM, Ministra Edukacji i Nauki oraz JM Rektora, dr hab. Grzegorza Hańderka, w okresie 9-29 listopada 2020 r. pracownicy ASP w Katowicach niebędący nauczycielami akademickimi wykonują swoją pracę zdalnie w jak najszerszym wymiarze, pełniąc dyżury stacjonarne, zgodnie z poniższym harmonogramem.
Osobiste załatwienie spraw administracyjnych możliwe będzie po wcześniejszym umówieniu się na konkretny termin, o ile sprawa nie może być załatwiona w formie elektronicznej lub korespondencyjnie. Poza niżej wyznaczonymi godzinami pracy stacjonarnej w ramach obowiązującego czasu pracy jednostki organizacyjne administracji pracują zdalnie.
Kampus Uczelni nie zostaje zamknięty, będzie nadal dostępny dla pracowników, a także dla bardzo ograniczonej grupy dyplomantów i doktorantów. Zaproszenie gości z zewnątrz wymaga uzyskania wcześniejszej zgody odpowiednio Rektora lub Kanclerza. Biblioteka zostaje zamknięta dla wypożyczających.
Szanowni Państwo – dbajmy o siebie i całą naszą społeczność.
Anna Cichoń
kanclerz Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
-
Aktualizacja: 5 listopada – komunikat rektora
Szanowni Państwo,
Nowe rządowe rygory sanitarne, mające na celu ograniczenie zasięgu epidemii, zmuszają nas do kolejnej zmiany organizacji zajęć dydaktycznych oraz reorganizacji zasad korzystania z infrastruktury Uczelni.
Od 9 listopada Uczelnia będzie prowadziła zajęcia dydaktyczne wyłącznie w trybie online. Z dniem tym zostają również zawieszone wszystkie wydane dotychczas studentom zezwolenia na korzystanie z pracowni oraz zgody na wejścia do budynków Akademii.
Wspólnie z Prorektorami i Dziekanami czynimy starania, aby jak najszybciej ponownie udostępnić infrastrukturę Akademii do potrzeb Waszej indywidualnej pracy – jest to jednak uzależnione od dalszego rozwoju sytuacji.
Pracownicy administracyjni będą pracowali zgodnie z harmonogramem udostępnionym na stronie Uczelni.
Życzę wszystkim dużo zdrowia i sił potrzebnych do przetrwania tego trudnego czasu!
Grzegorz Hańderek, rektor ASP w Katowicach
-
Aktualizacja: 1 października – Nowy Rok Akademicki
Cieszymy się, że znowu jesteśmy razem. Choć ciągle częściowo zdalnie i z nowymi wytycznymi. Aby ograniczyć ryzyko zakażenia, stosujemy aktualne wytyczne epidemiologiczne i zalecenia Uczelni.
Najważniejsze informacje:- Zajęcia dydaktyczne w trakcie trwanie stanu epidemii oraz do 30 dni po jego odwołaniu, prowadzone są w systemie hybrydowym.
- Wszystkie zajęcia teoretyczne (w tym: wykłady, seminaria, konwersatoria) na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych i doktoranckich odbywają się w trybie zdalnym
- Zajęcia praktyczne (w tym: artystyczne, projektowe, ćwiczenia, korekty, warsztaty) na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych i doktoranckich odbywają się w systemie hybrydowym, tj. na przemian w trybie zwykłym i zdalnym, na zasadach określonych przez prowadzącego zajęcia w porozumieniu z Dziekanem.
- Liczba osób uczestniczących w zajęciach stacjonarnych jest ograniczona i zależy od decyzji prowadzącego zajęcia. Warunkiem przeprowadzenia zajęć zachowanie bezpiecznego odstępu pomiędzy stanowiskami pracy lub miejscami do siedzenia.
- Za zgodą Rektora dopuszcza się możliwość indywidualnego korzystania z pracowni.
- Korzystając z pracowni, w której używany jest sprzęt komputerowy, sprzęt fotograficzny, narzędzia i maszyny mamy obowiązek prace we własnych rękawiczkach jednorazowych. Zużyte rękawiczki oraz maseczki należy wyrzucać do kosza na odpady zmieszane.
- Przed rozpoczęciem zajęć prowadzący ma obowiązek wywietrzyć salę, a podczas zajęć czynność tę powtarzać co godzinę.
- Na terenie kampusu nie mogą przebywać osoby objęte kwarantanną, izolacją lub chorujące na COVID-19. Dotyczy to także osób z objawami zbliżonymi do tej choroby.
- Do budynków zostaną wpuszczone osoby, których temperatura ciała jest niższa niż 38 stopni Celsjusza.
- Wstęp dla gości wyłącznie za imienną zgodą Rektora ASP w Katowicach, wnioski: rektorat@asp.katowice.pl
- Na terenie uczelni:
- zachowaj dystans (1,5 m)
- osłaniaj usta i nos (w korytarzach obowiązkowo, w salach dydaktycznych wedle uznania)
- dezynfekuj dłonie
- poinformuj recepcję o celu i planowanym czasie wizyty
- zdezynfekuj stanowisko pracy - W pokojach pracowników administracji, poza ich pracownikami, może przebywać tylko jedna osoba, która przed wejściem zdezynfekowała dłonie ręce oraz osłoniła usta i nos.
- Osoby uczestniczące w wydarzeniach związanych z prowadzoną przez uczelnię działalnością kulturalną biorą w niej udział na zasadach określonych w Regulaminie zwiedzania oraz w Regulaminie Galerii Rondo Sztuki.
-
Aktualizacja: 22 września – zagraniczni eksperci w semestrze zimowym
W nadchodzącym semestrze eksperci zagraniczni poprowadzą zajęcia w Pracowni międzynarodowej oraz dla studentów 2 roku Wydziału Projektowego (studia II stopnia).
Zajęcia będą prowadzone w trybie online, w języku angielskim, w dniach 19–23 października oraz 7–11 grudnia 2020.- Pracownia międzynarodowa dla studentów, na roku dyplomowym Wydziału Artystycznego i Wydziału Projektowego, jednolite magisterskie oraz I i II stopnia
- Inclusive design oraz Designing reading experience dla studentów 2 roku, II stopnia Wydziału Projektowego
Szczegółowe informacje tutaj
-
Aktualizacja 10 sierpnia – egzamin na studia zaoczne przeprowadzany jest w całości w trybie online
Ważne daty
24 sierpnia–8 września
elektroniczna rejestracja kandydatów w systemie rekrutacji online – IRK11–14 września
przegląd przez Komisję Rekrutacyjną Kierunku plików z pracami plastycznymi kandydatów, bez obecności kandydata15–16 września
rozmowa kwalifikacyjna – zdalny egzamin wstępny z udziałem kandydata18 września, godz. 15.00
ogłoszenie wyników
-
Aktualizacja 5 czerwca: rekrutacja i egzamin wstępny online
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na pierwszy rok studiów przystępujący do postępowania kwalifikacyjnego składają w formie elektronicznej wniosek w Internetowej Rekrutacji Kandydatów zwanym dalej IRK, za pośrednictwem którego są realizowane procedury określone dla postępowania rekrutacyjnego.
Kandydat winien postępować zgodnie z informacjami otrzymanymi na konto indywidualne w systemie IRK.
Do postępowania kwalifikacyjnego może być dopuszczona osoba, która:
a) zarejestrowała się na osobistym koncie rejestracyjnym w IRK;
b) wniosła opłatę rekrutacyjną;
c) posiada dokument stanowiący podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 69 ust.2 ustawy z dnia 20. lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie;
d) posiada dyplom ukończenia studiów – w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia spełnia inne wymagania określone w kryteriach kwalifikacji dla kandydatów przystępujących do rekrutacji na poszczególne kierunki studiów określone w załącznikach 1-4.Więcej tutaj
-
Aktualizacja 28 maja: Wytyczne MKDiN dotyczące prowadzenia zajęć na uczelniach artystycznych
Wdrożenie poniższych zasad w istotny sposób powinno ograniczyć ryzyko zakażenia podczascprowadzenia zajęć.
Osoby biorące udział w zajęciach- W zajęciach uczestniczy osoba zdrowa, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Nie mogą w nich uczestniczyć studenci i nauczyciele oraz inni pracownicy, którzy przebywają w domu z osobą odbywającą kwarantannę lub izolację w warunkach domowych, albo sami są objęci kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
- W pomieszczeniu, w którym odbywają się zajęcia nie powinny przebywać osoby postronne.
- Każda osoba korzysta z własnych, o ile to możliwe, przyborów/przedmiotów niezbędnych do sprawnej i skutecznej realizacji zajęć. Zasadna jest dezynfekcja przedmiotów używanych wspólnie, jeżeli nie są to materiały jednorazowe. Nie zaleca się pożyczania przedmiotów innych uczestników zajęć.
- Spożywanie posiłków dozwolone jest w przerwie między zajęciami.
- Osoby mogą w czasie przerwy w zajęciach opuścić budynek, w którym zajęcia się odbywają lub przebywać na jego terenie jeżeli zapewniona jest odpowiednia przestrzeń pozwalająca na przestrzeganie dystansu społecznego, określonego przepisami prawa, wynoszącego przynajmniej 2 metry od drugiej osoby.
Zasady ochrony indywidualnej- Czekając na wejście na zajęcia uczestnicy zajęć powinni zachować odstęp minimum 2 m oraz mieć osłonięte usta i nos.
- W zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie osoby z osłoną na usta i nos (maseczka jednorazowa lub wielokrotnego użytku, przyłbica, chusta ).
- Zasada zakrywania ust i nosa powinna obowiązywać na terenie całego obiektu, w którym odbywają się zajęcia. Jeśli z jakiegoś powodu osłona na nos i usta musi zostać zdjęta należy przestrzegać bezwzględnie bezpiecznego odstępu od innych osób.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia, a także inne osoby uczestniczące w zajęciach, także powinni mieć zakryte usta i nos.
- Przed wejściem na salę, gdzie odbywają się zajęcia uczestnicy powinni umyć dokładnie ręce wodą z mydłem i zdezynfekować je lub założyć rękawiczki.
- Preparat do dezynfekcji lub rękawiczki powinna zapewnić Uczelnia- to nie wymóg sanitarny tylko organizacyjny.
Więcej ingformacji tutaj
-
Aktualizacja 25 maja: Zdalna obrona prac dyplomowych
Od 25 maja do odwołania, na studiach licencjackich oraz magisterskich, wprowadza się możliwość przeprowadzania egzaminów dyplomowych w sposób zdalny.
Do przeprowadzania egzaminów powinna być wykorzystywana platforma G-Suite, w indywidualnych i uzasadnionych przypadkach możliwe jest wykorzystanie innej platformy.
-
Aktualizacja 24 kwietnia: Zdalna realizacja programu kształcenia w semestrze letnim
Zgodnie z zaleceniami państwowymi:
– wszystkie budynki ASP są zamknięte do 10 kwietnia (data ta może ulec zmianie),
– wszystkie wydarzenia publiczne i spotkania w siedzibie Akademii sa anulowane do odwołania,
– co najmniej do 30 kwietnia realizacja programu dydaktycznego przebiega w formie zdalnej.Zajęcia w trybie zdalnym odbywają się zgodnie z obowiązującym rozkładem. Prosimy o respektowanie tego harmonogramu oraz instrukcji pedagogów.
Akademia uruchamiła platformę e-learningową w oparciu o pakiet G Suite i aplikację Classroom. Tam znajdą się zaktualizowane treści programowe uwzględniające charakter pracy na odległość.
Wykładowcy będą oferować indywidualne metody komunikacji i udostępniać treści nauczania w formie cyfrowej. Proszę regularnie sprawdzać wiadomości e-mail i pozostawać w kontakcie z nami.
Dzięki inicjatywnie Akademii studenci mają bezpłatny dostęp do pakietów Adobe, adresy mailowe studentów zostaną pobrane z systemu USOS.
Proszę pamiętać, że w każdej chwili, za pośrednictwem dziekanatów, mogą Państwo skorzystać z pomocy kierowników studiów oraz opiekunów poszczególnych lat.
-
Aktualizacja 22 kwietnia: instrukcje logowania
Zgodnie z zaleceniami państwowymi:
– wszystkie budynki ASP są zamknięte,
– wszystkie wydarzenia publiczne i spotkania w siedzibie Akademii są anulowane do odwołania,
– realizacja programu dydaktycznego przebiega w formie zdalnej na platformie G SuiteZajęcia w trybie zdalnym odbywają się zgodnie z obowiązującym rozkładem. Prosimy o respektowanie tego harmonogramu oraz instrukcji pedagogów.
Korzystajmy z pakietu G Suite i aplikacji Classroom. Tam znajdą się zaktualizowane treści programowe uwzględniające charakter pracy na odległość.
-
ASP – zmiany dotyczące zajęć dydaktycznych (28 marca-10 kwietnia)
1. Zaleca się, aby program kształcenia był realizowany w sposób zdalny. Dotyczy to szczególnie: konsultacji, korekt, a także przekazywania materiałów dydaktycznych studentom i doktorantom.
2. Rekomenduje się, aby nauczyciele akademiccy byli dostępni online w ramach zaplanowanych wcześniej ząjęć dydaktycznych, zgodnie z obowiązującym rozkładem zajęć.
3. Kierownik Środowiskowych Studiów Doktoranckich zostaje zobowiązany do wprowadzenia pracy zdalnej doktorantów oraz do zorganizowania ich pracy badawczej zgodnie z wytycznymi służb sanitamych.
4. Zajęcia i przekazywanie materiałów oraz treści dydaktycznych studentom i doktorantom odbywać́ się będą za pośrednictwem platformy przygotowanej przez Sekcję informatyczną w ramach usługi Google Gsuite oraz Google Classroom.
5. W sprawach technicznych nauczyciele akademiccy powinny kontaktować się z Sekcją Informatyczną: it@asp.katowice.pl. W sprawach organizacyjnych z dziekanatem odpowiedniego wydziału.
6. Studenci i doktoranci są zobowiązani do codziennego sprawdzania informacji, które będą̨ sukcesywnie umieszczane w Panelu studenta w USOS, na stronie ASP (zakładka „Dla studenta”) lub przesyłane pocztą elektroniczną.
-
ASP – zmiany w codziennym funkcjonowaniu
Przynajmniej do 10 kwietnia uczelnia działa w zmienionej formie, oznacza to, ze:
- Budynki są zamknięte, a dostęp do nich mają tylko osoby absolutnie niezbędne.
- Pracownicy administracyjni, w miarę możliwości, wykonują swoją pracę zdalnie, zaś ci którzy nie mogą wykonywać regularnych obowiązków, pozostają w stanie gotowości i można się z nimi skontaktować przez pocztę elektroniczną.
- Kierownicy koordynują niezbędne zadania.
- Kontynuowana jest wypłata wynagrodzeń.
- Członkowie naszej społeczności, którzy nie muszą być w Akademii, proszeni są o pozostanie w domu.
-
Stypendia i zapomogi
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego można starać się o zapomogę z funduszu stypendialnego dla tych studentów i doktorantów, którzy znaleźli się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej na przykład poprzez utratę przez studenta lub członka jego rodziny źródła dochodu w wyniku ograniczenia funkcjonowania pracodawców.
Szczegóły na stronie: https://asp.katowice.pl/dla-studenta/stypendia/aktualnosci-4
-
Jak ocenić ryzyko infekcji i gdzie szukać pomocy?
Jeśli podejrzewamy u siebie ryzyko infekcji koronawirusem, najpierw kontaktujemy się telefonicznie z Sanepidem! Nie szukamy pomocy w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. SOR-y mają inne zadania.
Główny Inspektor Sanitarny podaje trzy warunki, które mogą wskazywać na ryzyko infekcji koronawirusem:
- pobyt w ciągu ostatnich 14 dni na obszarach objętych wirusem lub kontakt z osobą, u której stwierdzono zakażenie,
- podwyższona temperatura,
- kaszel i duszności.Pacjenci spełniający wszystkie trzy warunki powinni skontaktować się Państwową Inspekcją Sanitarną (Sanepidem). Całodobowy numer telefonu: 795 513 569.
Pełna lista jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusieLista szpitali zakaźnych, najlepiej przygotowanych do diagnozowania SARS-CoV-2 i leczenia choroby COVID-19 dostępna na stronie: https://www.gov.pl/web/koronawirus/lista-szpitali
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił infolinię na temat koronawirusa: 800 190 590.
-
Kto jest szczególnie narażony na infekcję?
Korinawirus – pacjenci onkologiczni
Najbardziej narażeni:
- pacjenci w czasie chemioterapii i po przeszczepie szpiku,
- osoby, u których zdiagnozowane zostały: chłoniak nieziarniczy, przewlekła białaczka limfocytowa, ostra białaczka szpikowa, ostra białaczka limfoblastyczna, szpiczak mnogi.
Zalecenie: zachowaj szczególną ostrożność. Myj ręce. Śpij 8 godzin na dobę. Nie odwołuj zaplanowanej wizyty u lekarza! Nie rezygnuj z terapii!
Koronawirus – seniorzy
U 80% chorych, przebieg choroby jest łagodny, ciężkie powikłania występują u osób starszych, z obniżoną odpornością i chorobami przewlekłymi.
Zalecenie: zachowaj szczególną ostrożność. Myj ręce. Śpij 8 godzin na dobę. Unikaj zatłoczonych miejsc. Dbaj o higienę.
-
Koronawirus – fakty i mity
Potwierdzamy fakty:
Zakażenie
Koronawirus przenosi się drogą kropelkową, tak jak wirus grypy. Nosiciel wirusa zakaża podczas kaszlu, kichania, mówienia. Jeśli jednak dotkniesz czegoś, co miało kontakt ze śliną osoby zakażonej, a potem dotkniesz twarzy: okolic nosa, oczu, uszu i ust, możesz się zakazić.
Koronawirus przenosi się na pieniądzach, telefonach, klamkach, przyciskach w windzie. Wirusy mogą tam przetrwać do kilku godzin. Należy pamiętać, o myciu rąk.
Brak dowodów naukowych na przenoszenie koronawirusa SARS- CoV-2 przez psy i koty. Należy pamiętać o myciu rąk po głaskaniu bądź dotykaniu psa lub kota.Objawy
Objawy choroby pojawiają się między drugim a czternastym dniem od zakażenia. Najczęściej występującymi objawami choroby COVID-19, wywołanej przez koronawirus SARS-CoV-2, są: gorączka, męczący kaszel, uczucie duszności oraz problemy z oddychaniem. Czasem pojawiają się też bóle mięśniowe. W poważniejszych przypadkach rozwija się ciężkie zapalenie płuc, zespół ostrej niewydolności oddechowej, posocznica i wstrząs septyczny, które mogą prowadzić do śmierci.Obalamy mity:
Preparaty witaminowe, mieszanki minerałów i witamin, wyciągi roślinne i zwierzęce i inne preparaty reklamowane jako „wzmacniacze odporności” nie mają wpływu na to, jak nasz system odpornościowy zareaguje w kontakcie z koronawirusem. Badania naukowe nie potwierdziły skuteczności tych preparatów w walce z koronawirusem. Ważny jest natomiast ogólny stan naszego organizmu, który zależy od higienicznego i zdrowego trybu życia.
Żadna witamina, w tym także D, w żadnych ilościach nie zwalcza koronawirusa. Nadużywanie witamin i suplementów diety (bez konsultacji z lekarzem lub farmaceutą), zwłaszcza takich jak witamina D, czyli rozpuszczalnych w tłuszczach, może organizmowi zaszkodzić.
Picie alkoholu nie chroni przez wirusem. Alkohol obniża odporność organizmu. Wysokoprocentowy alkohol jest natomiast dobrym środkiem dezynfekującym.
Koronawirus nie przenosi się drogą pokarmową. Woda w kranach jest bezpieczna.
Więcej na stronie: https://pacjent.gov.pl/archiwum-aktualnosci/koronawirus-co-o-nim-wiemy
-
Zmiany w Służbie Zdrowia
W związku z ograniczaniem ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa wywołującego chorobę COVID-19 w wielu placówkach medycznych wprowadzono zmiany.
Najważniejsze z nich:
- wstrzymanie wizyt planowych w poradniach,
- wstrzymanie przyjęć planowych w szpitalach,
- wstrzymanie wizyt u pacjentów przebywających w szpitalach,
- zawieszenie działalności uzdrowisk.Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił specjalną infolinię: 800 190 590. Działa przez 24 godziny na dobę. Konsultanci informują o:
- nocnej i świątecznej opiece medycznej,
- czynnych aptekach,
- dostępnych lekarzach specjalistach.
Więcej informacji: https://www.nfz.gov.pl/kontakt/telefoniczna-informacja-pacjenta/Wprowadzono możliwość udzielania porad przez telefon.
Konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta przekazują kontakt do placówki podstawowej opieki zdrowotnej (Ośrodka Zdrowia, Poradni), która udzieli teleporady medycznej.
Dzięki teleporadzie medycznej możesz otrzymać:
- zalecenia,
- elektroniczne zwolnienie z pracy,
- elektroniczną wersję recepty,
- porady na temat bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność.
Więcej: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/teleporady-dotyczace-koronawirusa-w-przychodniach,7621.htmlZ wizyt na odległość mogą też korzystać. pacjenci poradni:
- onkologicznych,
- kardiologicznych
- neurologicznych,
którzy pozostają już pod stałą opieką specjalistów i wymagają okresowej kontroli.
Tu wymagany jest telefoniczny kontakt z lekarzem dotychczas prowadzącym danego pacjenta.
-
Słowniczek i przydatne linki
Słowniczek
E-recepta to elektroniczny dokument, który zastępuje tradycyjną, papierową receptę. E-receptę zrealizujesz na podstawie czterocyfrowego kodu, który otrzymasz e-mailem lub SMS-em, w zależności od tego, jak skonfigurujesz swoje Konto Pacjenta. Możesz też dostać wydruk informacyjnyJak to działa:
1. Lekarz wystawia e-receptę.
2. Otrzymasz:
sms z kodem, który należy podać w aptece
albo
dokument w formie elektronicznej (email)
albo
wydrukowany dokument
3.W aptece
podajesz kod z smsa,
albo
podajesz do zeskanowania kod kreskowy z emaila,
albo
podajesz otrzymany wydrukWięcej: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
Internetowe Konto Pacjenta ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o naszym stanie zdrowia w jednym miejscu. Internetowe Konto Pacjenta udostępnia Ci informacje o Twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.
Osoby starsze, które nigdy nie korzystały z Internetu i nie czują takiej potrzeby, mogą upoważnić kogoś bliskiego do obsługi ich konta. To wygodne, ale nie musisz z tego korzystać.
Więcej informacji, w tym poradnik jak założyć konto: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/jestem-seniorem
Przydatne serwisy:
Koronawirus: informacje i zalecenia, strona rządowa: https://www.gov.pl/web/koronawirus/poradyInternetowe Konto Pacjenta: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/pytania-i-odpowiedzi
E-recepta: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
Informacje o koronawirusie, strona Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszy Zdrowia: https://pacjent.gov.pl/koronawirus-informacje
Koronawirus, a prawa pacjenta: https://www.gov.pl/web/rpp/koronawirus-a-prawa-pacjenta
-
Muzea i galerie
Wizyty w muzeach i galeriach są chwilowo zawieszone, jednak wiele placówek udostępnia przynajmniej część zbiorów w formie cyfrowej.
Na przykład Muzeum Śląskie zaprasza do trójwymiarowej wędrówki po wystawie „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003”, której kuratorem był Szymon Kobylarz.
Linki do zbiorów polskich placówek publikuje na przykład Onet:
https://kultura.onet.pl/sztuka/koronawirus-w-polsce-sztuka-na-wyciagniecie-reki-w-dobie-koronawirusa/kv2e0k9Do korzystania ze swoich zasobów zapraszają także Polona, Ninateka i Polskie Radio.
Ciekawe zbiory udostępnia także Filmoteka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Filmoteka Narodowa zaprasza do oglądania filmów i 250.000 fotosów.
Instytucje zagraniczne
Spektakularną wycieczkę on-line proponuje British Museum – poruszamy się tu po osi czasu jak w grze komputerowej.National Gallery, we współpracy z Google Street View, stworzyła możliwość wirtualnego zwiedzania swojej siedziby w technologii 360°:
Paryski Luwr oferuje trzy ścieżki zwiedzania: pierwsza prowadzi przez pokaźną kolekcję sztuki starożytnego Egiptu, druga umożliwia obejrzenie barokowej Galerii Apollina, a trzecia opowiada historię Luwru:
https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligneWarto także skorzystać z Google Arts & Culture – to wirtualne zwiedzanie największych i najbardziej znanych muzeów i galerii. Platforma jest dostępna przez bezpłatną aplikację lub poprzez przeglądarkę internetową: https://artsandculture.google.com/